Dettan

På äventyr med Dettan

torsdag 7 oktober 2010

Morgonstund har guld i mun

Vi vaknade tidigt i morse. Vårt enda sällskap under natten har varit vinden och det räckte i och för sig. Vi åt frukost i soldis och sen åkte vi en smal gropig grusväg mot Bästeträsk naturreservat.

Vi stannade och gick utefter stranden och tittade på raukar. Vi fick känslan av att vara ensamma upptäcktsresande. Några fåglar, intensiva vågor och ett vackert men främmande landskap. Vi tog oss ner till Fårösund. Medan vi väntade på färjan handlade jag wienerbröd till det kommande förmiddagskaffet.

Vi åkte sakta över ön till Fårö fyr. Här var vågorna ännu högre. På vår resa runt ön såg vi många fina hus med Ag-tak och vackra stenmurar.

En annan liten väg med många färister tog oss upp till Langhammars naturresrvat och många raukar.

Efter att ha varit ute och tittat på de olika "figurerna" var det skönt att komma in i värmen och äta lunch.

Senare åkte vi förbi ett gammalt fiskeläge inom Digerhuvud naturreservat.

Här fanns många fler raukar, här en med näbb. Vi hade tänkt stanna vid Lauter hamn, men vinden sög i igen, så vi åkte vidare till Gamlehamn. På väg dit hittade vi en ställplats, som blir vårt nattläger.