Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

söndag 7 november 2010

Anna och Patriks hus

På förmiddagen åkte jag över till  Anna och Patriks hus i Finspång.


Dels för att hämta min kvarglömda kamera, men också för att umgås en stund med Anna och hjälpa henne plocka ner vinteräpplen. Patrik har rest iväg på jobb.


Ovanstående bilder tog jag i torsdags. Då plockade jag äpplen så långt jag räckte. Igår krattade de tomten och dag ska vi ägna åt oss plockning med en äppelkräckla.


En ljuvligt solig söndag. Ända nackdelen med äppelplockning idag är att det var frost i natt. Vi får se om äpplena håller någon längre tid.


Men sorten Ingrid Marie är vackra goda vinteräpplen, som med en bra matkällare håller till våren.
Till kaffepausen kom Susanna med sina två barn. De gick på upptäcktsfärd i huset.  Sen hjälpte barnen till att plocka ner några äpplen var innan Anna och jag tog över ruljansen. Vi höll på några timmar. Många äpplen var maskätna, men del blev ändå ett par fina lådor, som hon bar ner till matkällaren.

Sen var det skönt att gå in och värma sig i köket och äta kyckling och potatissallad. Mycket frisk luft gjorde att vi bägge var rätt hungriga.

Vid 16-tiden åkte jag hem och hade med mig några påsar med maskätna äpplen liksom fallfrukt, som blivit när vi inte lyckades så bra med äppleplockaren. Väl hemma ägnade jag mig åt att skär en gryta med äpplebitar och sen kokade jag dem. Lennart var passermästare och så blev det 6 burkar med vackert rödaktigt äpplemos.

När jag var hos Anna fick Lennart rå sig själv ett tag. Men han var också gullig och tvättade fönstren i vardagsrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar