Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 17 november 2010

Surdeg med soltorkade tomater och salladsost

I går kväll satte jag en deg på  rågsurdegsgrund. Jag brukar baka ca en gång per vecka och då krydda på lite olika sätt.


I förrgår gjorde jag en gryta med soltorkade tomater och fick då över ett tjugotal som jag kokade upp, så de blev mjuka. Jag tog dem från kylen när jag gjorde degen, men använde vätskan som en del av degspadet. Dessutom skar jag ned bitar av salladsost, typ feta. Grundreceptet till den här degen: 0,5 dl vatten, 20 gram salt, 400 gram surdeg av råg, 500 gram rågsikt och 500 gram vetemjöl + ost och soltorkade tomater. Här hade jag i lite mer rågsikt, då tomaterna gav ifrån sig en del vätska. Knådar så degen väl. Sen täcker jag överbunken med folie.


I morse hade degen fördubblats och såg ut som ovan. Då knådade jag den lite lätt med vetemjöl och gjorde två bröd.



Kökslampan lurade mig och kameran så bröden ser  gula ut,  men det var de inte. Vid 7-tiden åkte de in i ugnen för jäsning - 35 grader. Efter någon timme var det dags att sätta in dem i ugnen för att gräddas vid 250 grader. Jag bakar med termometer och när den visar 98 grader, så är bröden färdiga.


Ibland sänker jag värmen, men här har jag bakat på max hela tiden.


Till lunchen hade vi nybakat bröd. Osten smälte, så den syns inte i brödet, men det blev en väldigt god smak.

 

Det här brödet vägde drygt 1 kg. Det här är min mormors gamla våg, som fungerar bra än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar