Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

måndag 1 november 2010

Utgrävningarna fortsätter vid Hötorget

En ny arbetsvecka startar. För Lennarts del innebär det ett nytt arbetsschema. Han jobbar numera vanliga pass om 8 arbetstimmar - 13.00 - ca 22.00. Vi hann äta lunch ihop innan det blev jobbstart för hans del. Det var trevligt att ha sällskap vid köksbordet.
Var ute ett varv på stan och kunde konstatera att utgrävningarna fortsätter vid Hötorget. Idag hade arkeologerna också metalldetektor till sin hjälp.


I går kväll satte jag en deg. Men jag var lite för snabb att hälla i vatten innan jag konstaterade hur mycket mjöl jag hade hemma. Det fattades vetemjöl. Jag skarvade i med grahamsmjöl, men resultatet blev en något för tung deg, som inte jäste så bra över natten. Hur som bakade jag ut två bröd och lät dem jäsa hela dagen i en ugnsform med högre kanter. Bröden flöt ut och täckte hela formen.



Nu har jag precis provsmakat en ljummen brödskiva och det smakade riktigt gott, med en doft av kummin. Så nu är morgondagens och veckans matsäcksbröd fixat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar