Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen

Idag har det varit mycket, men så är det ju internationella kvinnodagen. Den uppmärksammade Unionen och bjöd in till lunch på Parad. Ombudsman Laila Esposito berättar att fortfarande har kvinnor i snitt 80% av vad män tjänar i samma jobb. Vi måste alltså fortsätta att engagera oss.

Vi fick en god middag och därtill underhållning av Pontus Helander. Han kom in som kvinna och hade några dråpliga inlägg, innan han gick över till sitt manliga jag och berättade om några starka kvinnor, som han har som förebilder.



Vid utgången fick vi en varsin pinn och en röd ros. En suddig bild i motljus och trängsel. Stort tack för en trevlig lunch.



När jag på hemvägen kom till Hörsalsparken, pågick en demonstration för papperslösas kvinnors rätt till skydd anordnad av Asylgruppen i Norrköping och Vänsterpartiet. Också en angelägen sak att slå vakt om.



Efter några mail och ett telefonsamtal satte jag mig på balkongen och tog en solgädda. Använde mig av självutlösaren för att få till det här tjusiga kortet.



Visst ser det skönt ut. Jag kan lova att det var det. På vägen hem stannade jag till vid Lindahls och köpte något i en papperspåse. Vad kunde det vara dagen till ära?




Är det Fettisdag, så måste man ju offra sig, och det gör vi så gärna!



Efter en stund i solen smakade det bra med semla och en kopp ingefärste.

Vid 18- tiden ringde Agneta och undrade om jag ville hänga med på en föreläsning med Dr Kenneth Sandström på temat: Ta kontroll och hitta balans. Det ville jag, så vi möttes på Godtemplaregården på Repslagaregatan. En stimulerande föreläsning med både medicinska och filosofiska inslag. Efteråt blev det en frågestund med te och frukt.



En dag med många intryck och som dessutom gjort en del avtryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar