Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

fredag 27 maj 2011

Marknad i Finspång

Jag vaknade tidigt i morse igen, men det gjorde inget, för jag satte en surdeg i går kväll och den blev till två limpor. De var gräddade och klara 8.30 när Lennart vaknade.
Jag blev inspirerad av gårdagens besök på Gredelin, så jag har stått tre timmar framför staffliet och målat på en oljetavla idag. Timmarna bara försvann. Lennart servade med en kopp kaffe, annars gick det i ett. Länge sen jag kände sådan glädje med målandet.

Efter lunch, nässelsoppa och ägg för mig och spagetti och köttbullar till Lennart, for jag och hämtade upp Anita. Vi for sen till Finspång och marknaden. På vägen dit gjorde vi en avstickare genom Svärtinge och en tur på Hårstorp.

Vi parkerade vid gamla järnvägsstationen och gick upp till Bergslagstorget. Det var mycket folk. Sol och skönt, men mörka moln i kanterna.



Vi tittade på en massa saker, men det var inte mycket vi behövde. Vi kom upp till Folkets hus och där tog vi ett gäng lotter. Jag vann kaffebröd och Anita vann både ett paket kaffe och småkakor. Där började det regna, det kom en åskskur. Vi sökte skydd inne på Folkets hus, där vi drack en kopp kaffe. Regnet slutade och vi gav oss ut bland stånden igen. Där träffade vi på morfar Kjell, som skulle avlösa någon vid SAP- ståndet.
För mig blev det ett par örhängen till samlingen,  nu i form av en ängel. Anita hittade ett par till sig också.

Lite längre ner stod min syssling Britta och sålde korv. Hon har affär i Norsholm, liksom i Knäppingsborg i Norrköping. Mycket av råvarorna kommer från den egna gården och sen tillverkar de korvar och annat. De säljer förstås kött i sina affärer. För mig blev det en påse med falukorv, isterband, frukostkorv, stark korv och spickekorv.
I Norsholm har de också servering med  en del uppträdanden. Se här.


Anita vet att de starka isterbanden är god, men här blir det ett paket av de vanliga.
Lite senare träffade vi på kusin Pia och hennes man Bengt-Olof. Det är inte ofta vi ses, men nytt regn hindrade oss från en längre pratstund.

Anita och jag for hem till Anna, Patrik och lilla Noelle. Anita hade med goda hembakade bullar och jag tog in min vinst - mjuk kaka. Vi hade en trevlig stund runt fikabordet och så fick vi en titt på den lilla, som låg och sov.

På hemvägen stannade vi till på Citygross, där vi fyllde på förråden. Anita hann precis in innan det var dags för en ny regnskur.
Vi hade en skön eftermiddag tillsammans, trots regnskurar.

2 kommentarer:

  1. Tack Elisabeth för en mycket trevlig eftermiddag! Inte svårt att stå ut med en och annan regnskur när man har trevligt sällskap. Kul att träffa Anna med familj!
    På tal om att fylla på förråden så fyllde vi ju även på förrådet av orkideér!!
    Ha nu en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade den här bloggen via en länk från någon annan... Blev förstås nyfiken när jag såg att ni varit på marknad i Finspång. Läste sen en del av dina tidigare blogginlägg och ser att ni bor i Norrköping och att ni nyligen varit i våra hemmamarker - nämligen trakterna runt Vånga... Vi bor i Granmyra, några km från Vånga åt ena hållet och Älgdalen åt det andra. Kul att läsa om er husbil och era resor. Vi är ganska nyblivna husbilsägare - köpte den på sensommaren förra året och har inte hunnit vara ute några längre sträckor än... men snart är det semester :)
    Hälsningar / Anki i Granmyra

    SvaraRadera