Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 21 juni 2011

Mormor och gammelmormor

I går morse for jag med en packad frysväska till mamma i Skärblacka. Jag hade bakat bröd, så hon ska klara sig när vi är på semester. Hon fick också matportioner. Vi stuvade in det i frysen och så fortsatte vi med bilen till Finspång och hälsade på Anna, Patrik och lilla Noelle.

Vi togs emot av en vaken och pigg liten flicka, som låg i en typ av baby-sitter. Mer praktisk än den jag hade när Anna var baby. Vi hann till kaffet innan Noelle också ville ha en slurk. Efter det var hon nöjd och somnade gott. Vi fick prata och titta runt i den blommande trädgården. Anna och Patrik har anlagt ett rosenhörn i trädgården, med många olika blommande rosor.


Det är spännande att se vilka växter som kommer upp. I går var upptäckte vi en fläderbuske, nej ett träd, inslingrat i ett högt körsbärsträd. Vi såg de väldoftande blommorna. Tidigare var vi vilsna i vad det kunde vara. Det finns många vackra perenner i trädgården.

Det smakade bra med nötfärsbiffar, potatis och sås samt en massa grönsaker, när vi kom in igen. Sen var det dags för mormor Elisabeth att testa blöjbyte. Det gick förvånansvärt bra. Efter amning blev det sen en del fotografera med 4 generationer flickor och sen på den lilla familjen. En som hela tiden ville vara med var förstås Trollet.


Gammelmormor Asta och han bekantar sig lite med varandra.

Strax efter 15 åkte Asta och jag mot Norrköping och Lennart stod redo att ta över bilen när vi kom hem. Vi tog en kopp te och tittade på de kort jag tagit. Sen for hon hem med färdtjänst och jag gjorde mig reda att gå till Rörelsegruppen och dansa Sumba. Det var skönt och jag blev rejält svettig.

Kvällen gick åt till att fixa med fotona.

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt vem som är vackrast, rosen eller gammelmormor?

    Jag skulle vilja plantera några nya rosor, men får väl vänta med det, tills jag vet om jag ska göra det här på Stenstugu eller på Odvaldsvägen i Klintehamn ;)

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Härligt att Asta är så pigg som hon är, njut av var minut för dessvärre vet man ju hur otroligt fort det kan vända. Men nu ska man inte måla f*n på väggen. Ni ska ha en fin sommar och njuta av barn och barnbarn och resor nu!!
    Snart åker även vi iväg på en liten tur västerut.

    SvaraRadera
  3. Du är otrolig på att pyssla om allt och alla Elisabeth! Allt verkar så välorganiserat och flyter så bra. Koppla nu av och ha en riktigt skön sommar!

    SvaraRadera