Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

fredag 12 augusti 2011

Sumering av veckan

Jag har verkligen gått in för min nya identitet, så jag har prioriterat bort bloggen, men nu ska ni få del av vad jag gjort.
Jag njöt en lång stund i tisdags av att ha lyckats med kubben. Kaffet smakade extra bra.
Sen på kvällen tog Tanja och jag en promenad runt i stan. Vi satt en lång stund och tittade ut över nybyggnationen bredvid Visualiseringscentret.


Vi fortsatte sen ner till Knäppingsborg och lyssnade på jazz och blues, med Crescendos orkester med Nisse Sandström. Det var mycket folk där, så vi stod och lyssnade en stund innan vi satte oss i trappan.


I onsdags städade jag ur bokhyllorna och la böcker i olika högar. På eftermiddagen kom Per och Anne-Sofie och då försvann några böcker. Senare på kvällen var jag och "dansade" Sumba. Kul, man jag kan inte göra alla rörelser p.g.a. mitt bäcken/höfter. Känns ändå bra att få "skaka loss".

I går var jag ute och handlade, samt växlade pengar inför min resa till Dubrovnik i Kroatien i nästa vecka tillsammans med Gudrun.
Jag for sen till mamma i Skärblacka med en del jag handlat. Vi åt lunch tillsammans och så for vi till Anna och Patrik i Finspång. Noelle "fyllde" 3 månader. Det har blivit en stor tjej på 6,6 kg. Hon håller nacken bra och följer med blicken samt försöker ljuda med munnen. Hon har mycket kläder, men hon fick ändå ett par bodies, som jag köpt och en elefant  och duk från tant Jadwiga i Polen samt en bok från Bev i USA.
En lång trevlig eftermiddag där vi fick med oss blommor, äpplen och pepparrot hem.



Väl hemma tittade vi på tv 1 och första programmet av en serie om tio, "Andra chansen", där Annas studiekamrat och väninna Nora deltog. Hon är rullstolsburen efter en olycka. En positiv och glad tjej! Se gärna  programmen framöver!

Natten var inget vidare efter att ha gott i trappor under gårdagen, så idag har jag tagit det lugnt. Vid middagstid tog jag vara på det fina vädret och gick till Vasaparken med en bok och lite saft. Har börjat läsa om äldre böcker av Kerstin Ekman. Tidigare i veckan läste jag "Mörker och blåbärsris" och nu håller jag på med "Häxringar". Jag tycker om hennes sätt att beskriva människor och deras liv. Boken håller fortfarande, fast jag läste den första gången 1977.

Lennart kom hem sent och jag "dansade" Sumba i kväll, så vi tog en lugn hemmakväll på balkongen. Njöt av de fina vädret och åt klyftpotatis, morötter lök och paprika till lövbiff. Till det drack vi ett gott vin, Jaktvin från Grythyttan, som vi fick av Lena och Björn.  Det är gjort på blåbär och lingon. Smakade jättegott till maten.


Vi har lyssnat på musik och spelat MaJong och sen bara njutit av den vackra fredagskvällen.


Här kommer en flock kajor och slår sig ner för natten!

1 kommentar:

  1. det hanns med en hel del under veckan!
    Det där vinet lät gott, blåbärsvin har jag aldrig provat men det kanske man borde göra. Här har dte mest blivit öl denna sommar, känner mig mätt på det nu!
    kram

    SvaraRadera