Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

torsdag 22 december 2011

Juldofter som sprider sig

Gårdagen försvann, med ett besök hos mamma Asta i Skärblacka. Vi var och handlade, hade bankärenden och lagade mat tillsammans. De blev stekt strömming och potatismos. Strömmingen som blev över, hamnar i en lag och passar bra till julbordet.
Mamma hade fått en söt liten gran av Birgit B. Den var lagom att placera i en höganäskruka. Mamma hade pyntat med några kulor. Kunde inte låta bli att fota den.


Mamma hade också tagit fram Lucian, som varit med sen jag var liten i början på 50-talet. Min farmor gjorde den. Basen är en flaska. Numera går det inte att tända ljusen, för armarna håller inte längre och vi förmår inte fixa till dem. Men det är något visst med den.


Idag var jag till mitt bankfack, med en del papper och smycken från Asta. Swedbank i Skärblacka ska inte ha någon bankfackservice längre. Frågan är vilken service de ska ha? Kontanterna är borttagna sedan länge. Bara uttag från automat. Än så länge hjälper flickorna på banken Asta, men hur länge får de vara kvar?

Hem och fika och sen gick Lennart och jag till var sin frisör, för att få håret kortare och fräschare inför helgen.
Efter det har dofterna spridit sig i köket. Först en sen lunch som Lennart fixade och därefter har jag gjort två tårtbottnar och en sockerkaka.


När så ändå ugnen var varm, passade jag på att griljera skinkan.


En hel del fusk med skinkan, för vi köpte en färdigkokt. Nu väntar tv och nyheter.

4 kommentarer:

  1. vill bara titta in och önska dej God Jul. Kram :)

    SvaraRadera
  2. Så skönt för din mamma att hon har dig! Det är guld värt att ha en dotter som ställer upp när man blir äldre.

    Jag fuskade också med skinkan och köpte en färdigkokt.

    Förra julen ugnsstekte jag en stor och fin skinka och när jag tog ut den ur ugnen och tog av aluminiumfolien luktade den väldigt illa.

    Det var sent på kvällen den 23:e och det vara bara att ta med skinkan och åka tillbaka till Konsum där jag köpt den. De såg inte alls förvånade ut, för jag var tydligen inte den första som reklamerat en skinka den julen. Jag fick pengarna tillbaka (dubbelt upp) och sen var det bara att köpa en färdigkokt.

    Och på den vägen är det. De är ju så fina och så behändigt sen att bara griljera den.

    Ha en riktigt God Jul!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  3. Har fått jul i mitt hus nu:) önskar en skön och god Jul!

    SvaraRadera
  4. Fint med såna där nostalgiska julprydnader :-)

    Här köper vi också färdigkokt skinka, men den får absolut inte griljeras före julaftons morgon! FYYY på dig ;-)

    SvaraRadera