Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 27 december 2011

Mellandagar

Julhelgen gick snabbt.
Julafton for vi till Anna och Patrik i Finspång. Där samlades en del av släkten från bägge håll. Vi tittade på  Kalle Anka, men sen bekantade vi oss mera med varandra och åt gott och hade det trivsamt. Noelle var förstås i fokus för far- och morföräldrar.


Här väntar Asta på att få lite varm mat.


Lennart och jag stannade kvar över natten och testade gästrummet på övervåningen. Det var bra sängar och vi sov gott ända tills en julstjärna började lysa med hjälp av en timer kl 06.30. Som tur var kunde vi ju dra bort sladden och somna om. Vi hade en skön morgon med en glad liten flicka.

Anna blev med oss ut på en promenad på Hårstorp och mormor Elisabeth drog förstås vagnen. Kul att se en del nya hus, som blivit uppförda där. Noelle sov skönt i vagnen. Sen var det härligt att komma in i stugvärmen igen och att värma sig med kaffe. Det var ca 10 grader varmt ute, men blåsten var kall och gick in igenom kläderna. På sen em for vi så hem igen.

Igår hade vi besök av Lena och Björn. Vi har inte setts på ett halvår, så vi hade mycket att prata om. Det blev kalkonmiddag och det smakade bra som avbrott i julmaten. Dagen och kvällen gick mycket fort och så är de ju när man har trevligt. Här avsmakar jag årets glögg.



Idag har jag gått igenom de foton som vi tog i helgen och delat med mig av dem via Dropbox. Eftermiddagen har jag ägnat åt att läsa. Nu har jag läst ut Inger Alfvéns bok "Mandelkärnan". Den kom ut 2006.


Jag var med i en bokklubb då och av någon anledning hann jag inte med att läsa boken, utan den blev inställd i bokhyllan. Där har den väntat på mig tills nu. Jag har läst många böcker av Inger Alfvén och jag tycker hon skriver på ett mycket underhållande sätt.
"Mandelkärnan är det svenska ordet för amygdala. "Är man rädd för något som man egentligen inte borde vara rädd för, så finns det lagrat i mandelkärnan." I boken får man följa Laura från uppbrott från sin sjuka mor i Argentina som tolvåring och hur hon togs emot av sin svenske far, samt sitt sökande för att förstå sig själv och vad som skiljde föräldrarna åt.
Läs gärna boken om du inte gjort det tidigare.

Det är härligt att vara "friherrinna" och kunna ägna en dag åt en bok. Det har blivit många böcker under den här hösten.

4 kommentarer:

  1. Ni verkar ha haft en trevlig jul. Mysigt att få umgås.
    Tack för Boktipset också. Ha en bra dag. Kram

    SvaraRadera
  2. Det julbordet såg verkligen läckert ut. Ha ett riktigt Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. En trevlig och fridefull jul, alltså! Ja, förutom att ni blev väckta av Betlehemsstjärnan då ;-)

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt julbord! Det känns på långt håll, att det är mycket kärlek nedlagd på den maten.
    Tack för ett bra boktips!

    SvaraRadera