Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

fredag 20 april 2012

Senaste dagarna

Senaste dagarna har gått åt till att smälta alla intryck från resan. När jag gått igenom fotona kom upplevelserna tillbaka ännu en gång. Dessutom har det varit en del praktiska prylar. Jag har haft en stående punkt under dagarna och det är att fortsätta med promenaderna.

Innan påsk hade man börjat riva huset där Orientlivs låg tidigare, kvarteret som gränsar till Hötorget.


När jag gick förbi den 4:e april, var alla fönster och dörrar borttagna. När jag gick förbi den 18:e april fanns ingenting kvar. Jo, det fanns förstås en massa tegelstenar, som två grävmaskiner höll på att fixade med. Snart blir här en byggarbetsplats, eller det kanske redan börjat.


När jag fortsatte bort mot Ljura hade en ny byggnation kommit en bra bit på väg.


Så snabbt som på en vecka har förstås inte det här bygget blivit till, utan det är snarare så, att jag inte gått här på långe. Kanske ett flerfamiljshus eller ...? Jag har ingen aning.

I går när jag var till Hemgården hade magnoliorna slagit ut.


En del knoppar/blommor var frostnupna.

Mellan promenader och fotohanteringen har jag fortsatt att läsa Lars Widdings Karolinerserie. Nyss avslutade jag fjärde boken.


Jag läste dem första gången i mitten av 80-talet. Jag tycker att de fortfarande håller och ger en inblick i hur folk hade det under de tunga krigsåren. Berättelsen är lättläst med många humoristiska och finurliga inslag.

6 kommentarer:

  1. Magnolian är så vacker! Men det är lite synd om blommorna nu när det är så kallt...
    Jag läste Widdings karolinersvit för jättelänge sedan, kanske dags att göra som du och läsa om dem :)
    Lasse är kvar i Linköping, så här är tomt och tyst... inget kul alls :(
    Ha en skön fredagkväll och en bra helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Håller med det där om magnolian. Det har alltid varit min favorit. Satte en i vårt gamla fritidshus och den är jättefin, det tar tyvärr några år. Vi satte en i huset där vi bor nu förra hösten, men den ger inga blommor i år. Får hoppas att vi får se den blomma, men vi funderar ju på att sälja huset för att kunna vara ute längre med husbilen. Ska titta närmare på Norrköping nästa gång vi passerar. Trevlig helg. 3M

    SvaraRadera
  3. Magnolia är en jättefin blomma!
    Här uppe i Norr går det trögt med våren!

    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  4. Vad fina dom är, magnoliorna!

    Jag läste Widdings böcker på 80-talet, men ärligt talat minns jag inte ett smack av dom :-)

    SvaraRadera
  5. Alltid kul med boktips, man borde skriva ner dem för sen när man väl går i en bokhandel så funderar man vad det var för nåt man vart tipsad om :-)

    SvaraRadera
  6. mkt hinner hända på ett bygge på ganska så kort tid när man inte passerar. Sedan så blir ju ens bild av området lite konstigt första gången man ser det annorlunda, man är van vid en sak och så ser det annorlunda ut..jag brukar alltid hajja till när något inte stämmer med den bild jag har av hur det ska se ut!

    SvaraRadera