Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

torsdag 10 maj 2012

Torsdagsgruppen och symfoniorkester

På fm drog jag iväg med dramaten lastad med färger till Hemgården och där var vi några tappra själar i Torsdagsgruppen, som möttes och målade. Trevligt som alltid! Men innan jag gick in njöt jag av de vackra äppelblommorna!


De här var knoppiga, men förmodligen söta eftersom ett antal myror var där.


Det är något alldeles visst med äppelblom!


Så hem och fortsätta måla medan inspirationen var hög.

Ikväll var jag så på Louis dee Geer-hallen med Hedwig och lyssnade till symfoniorkestern. Det var länge sen jag var där, så det var något extra att njuta av musiken. De startade med Tjajkovskij - Capriccio Italien. Där var blåsarna riktigt maffiga! Reveljen från en militärförläggning i Italien inspirerade Tjajkovskij. Så fortsatte de spela Antonin Dvoraks - Konsert för violoncell h-moll op 104. Solist var Tim Hugh. Sen var det paus med förfriskningar och så avslutades konserten med Musorgskijs - Tavlor på en utställning. Dirigent var Michael Francis. Det var en mycket trevlig kväll med fina musikaliska intryck. Tack för det Hedwig!
Under tiden jag har roat mig har Lennart slitit för brödfödan.

5 kommentarer:

  1. Vilken trevlig dag och kväll... och vilka underbara äppelblommor!
    Ha en bra fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är ju så!
    Någon måste arbeta in till pensionen!
    Jag skall ut och roa mig,Irene får va hemma och jobba!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Varje gång du skriver Hemgården hoppar jag till.
    Min mormor var med när den skapades och min mamma och jag var där på vävning och på målning och allt möjligt kul.
    Det är så roligt att höra att den lever vidare.
    Jag föddes och växte upp i Norrköping så jag läser din blogg med särskilda ögon.

    SvaraRadera
  4. Men vilka jättefina bilder. Äppelträden blommar så fint och myrorna gillar dom också:) Oj vad ni har grönt och fint. Härligt att vara lyxhustru ibland:) Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Att njuta av både natur med sköna blommor och sedan gå på konsert. Det är ju livet med stort L. Det är bara att ta emot med stora skopan. Ha det gott. 3 M

    SvaraRadera